Forældresamarbejde og samskabelse

Forældrene er de vigtigste voksne i børnenes liv. Den relation de har til deres børn har afgørende betydning for børnenes udvikling og evne til at "gribe" livet.

Kerneopgaven omkring det enkelte barns læring og udvikling skal altid ses som en fælles opgave mellem forældrene og medarbejderne. Forældrene er den røde tråd igennem hele barndommen, og deres samspil med barnet sætter spor også i voksenlivet. Det betyder, at vi som professionelle må have øget fokus på, hvilke værdier forældrene har for deres børn. Hvad vil de gerne give deres børn med sig videre i livet f.eks.? Med det som udgangspunkt skal vi også være tydelige med vores værdier, og vi må i fællesskab finde frem til, hvad der kan være det bærende element for vores samarbejde.

Vi har øget fokus på at skabe bånd ved f.eks. at være konkrete med hvilke tanker og intentioner, der kan ligge bag vores handlinger, men også ved at være nysgerrige på forældrenes tanker og motiver bag deres handlinger. På den måde ønsker vi at være med til ikke kun at gøre børnene livsduelige, men også øge bevidstheden om de nærmeste omsorgspersoners handlinger og mulige effekter. Gennem barnets tid i dagtilbuddet tilbydes forældre samtaler om barnets trivsel og udvikling, hvor vi bl.a. tager afsæt i Status- og udviklingsmaterialet og Sprogvurderinger for at understøtte samarbejdet og øge sammenhængskraften i barnets udvikling. Ved samtalerne udarbejder forældrene og pædagogen fælles fokuspunkter og aftaler i fællesskab, hvem der har ansvaret for hvad, og for hvordan opfølgningen skal ske.

Når forældre møder os i vuggestuen, er de startet på at være med til at danne et lille menneske. Vi skal være med, når I møder de udfordringer og glæder, det giver i familien, og vi skal have skærpet øje for, hvordan vi ved hjælp af en positiv relation med jer hele tiden justerer i forhold til den tidlige tilknytning og nære relation, så I og vi får afstemt med barnet, om vi er "på rette spor" eller måske skal ændre vores (både forældres og medarbejderes) indsats i forhold til barnet, så der skabes forudsætninger for endnu bedre trivsel. Det kræver åbenhed og indsigt og kontinuerlig nysgerrighed i forhold til, hvordan voksne altid gør en forskel, som har afgørende betydning for barnets måde at håndtere livet på.