Selveje - hvad er det?

Dagtilbuddet Riisvangen er et selvejende dagtilbud, der hører under paraplyorganisationen Jysk Børneforsorg/Fredehjem, som har 20 forskellige tilbud rundt omkring i Jylland, primært rettet mod mennesker i sårbare positioner. Dagtilbuddet Riisvangen består dog af to helt almindelige 0-6 års daginstitutioner.

Selveje vil sige, at Dagtilbuddet Riisvangen ledes af dagtilbudsbestyrelsen og ikke af Aarhus Kommune. Dagtilbudsbestyrelsen er dermed øverste ledelse for dagtilbuddet og består af 2 forældrerepræsentanter og 1 medarbejderrepræsentant fra hver afdeling samt 1 repræsentant fra Jysk Børneforsorg/Fredehjem. Dagtilbudbestyrelsen har uddelegeret ledelsen af dagtilbuddet til dagtilbudslederen, som varetager den daglige drift i samarbejde med den pædagogiske leder.

Dagtilbuddet har driftsaftale med Aarhus Kommune, og det betyder i praksis, at dagtilbuddet har det samme økonomiske fundament som kommunale institutioner, og når forældre søger plads til deres børn i én af vores to institutioner, sker det via den kommunale Pladsanvisning i Aarhus.

Hvorfor selveje?

Selveje giver ifølge vores overbevisning et optimalt grundlag for samskabelse mellem dagtilbud og forældre om det lille barns vuggestueliv og det lidt større barns børnehaveliv, idet ledelsen i dagtilbuddet har mulighed for at være i nært samarbejde med forældre, forældreråd og forældrebestyrelse, og forældre omvendt har mulighed for direkte at præge dagtilbuddets virke ved at have ledelsen tæt på. Samtidig betyder selveje en frihed til at være et unikt pædagogisk tilbud baseret på et klart værdi- eller idégrundlag. I et mindre perspektiv betyder det frihed til at prioritere, hvordan dagtilbuddets værdigrundlag f.eks. skal udmøntes økonomisk, og i et større perspektiv betyder det, at der sikres mangfoldighed i udbuddet af daginstitutioner, hvilket ifølge vores overbevisning giver grobund for et bredt menneskeligt udviklingsrum.

I Dagtilbuddet Riisvangen betyder selveje for os, at vi holder samskabelse med forældre tæt på hjerte, og at vi gerne går ekstra skridt for, at det ikke kun er børnene, der skal trives i vores dagtilbud, men det skal alle betydningsfulde voksne omkring børnene også. Vi vil gerne have, at man som ny familie hos os mærker, at vores mission i dagtilbuddet er at skabe et unikt rum med høj faglighed, hjertevarme og passion for hvert enkelt barns trivsel, udvikling, læring og dannelse og et lige så unikt rum for samarbejde med hver enkelt forælder, så vi sammen kan støtte op om børnenes udvikling. Vi arbejder på, at vi gerne vil have, at samskabelsen skal begynde allerede inden, barnet starter hos os, og derfor håber vi, at vi på sigt kan iværksætte overgangsforløb, f.eks. ved mødre/fædregruppe-besøg eller praktikforløb, hvor vordende forældre kan få erfaringer med livet med småbørn i vores dagtilbud.